Informacija ERASMUS projekto dotacija
Informacija ERASMUS projekto dotacija Nr.2022-1-LT01-KA121-SCH-000062452
****************************
Darbo stebėjimo vizitas Zagrebo lopšelyje-darželyje „Mali princ“
2025 m. gegužės 5–9 dienomis keturios pedagogės iš Šiaulių rajono dalyvavo darbo stebėjimo vizite Kroatijos sostinėje Zagrebe, lopšelyje-darželyje „Mali princ“. Vizitas įvyko įgyvendinant „Erasmus+“ projektą Nr. 2024-1-LT01-KA121-SCH-000229343. Projektinėje veikloje dalyvavo Kuršėnų lopšelio-darželio „Nykštukas“ vyresnioji ikimokyklinio/priešmokyklinio ugdymo mokytoja Simona Erleckienė, Kuršėnų lopšelio-darželio „Eglutė“ specialioji pedagogė metodininkė Valda Pileckienė, Kuršėnų lopšelio-darželio „Žiedelis“ logopedė Dovilė Bakonytė ir Gruzdžių lopšelio-darželio „Puriena“ vyresnioji logopedė Loreta Norutytė.
Pedagogės iš Lietuvos susipažino su Kroatijos švietimo sistema, ikimokyklinių įstaigų įvairove bei tėvų ir pedagogų bendradarbiavimo ypatumais. Buvo pristatyta lopšelio-darželio „Mali princ“ struktūra, teritorijos išdėstymas, vaikų skaičius grupėse bei švietimo pagalbos specialistų – psichologo, logopedo, specialiojo pedagogo ir sveikatos specialisto – funkcijos. „Mali princ“ yra išskirtinis darželis – nuo 2006 m. jis įgyvendina ekologinio ugdymo programą ir yra pirmasis ekologinis darželis Zagrebe. Įstaiga yra gavusi deimantinį ekologinio darželio statusą, priklauso tarptautinių ekologinių mokyklų bei UNESCO asocijuotų mokyklų tinklui ir turi „Tolerant Kindergarten“ vardą. Taip pat aktyviai dalyvauja projekte „Say Hello to the World“, skatinančiame kultūrinį pažinimą ir toleranciją. Darželis siūlo tėvams įvairias ugdymo programas – ekologijos, sporto, STEAM, Montessori, anglų kalbos bei bendrojo ugdymo. Specialiąsias ugdymo programas kuria direktorė, pavaduotoja ugdymui, psichologas ir pedagogai, kurie turi konkrečių interesų ar stiprybių.
Pastebėti panašumai tarp Šiaulių rajono ir „Mali princ“ ugdymo įstaigų: vaikų dienos ritmas, specialistų darbas, bendradarbiavimo su tėvais formos. Kroatijos darželyje didelis dėmesys skiriamas vaikų kūrybai ir jų įsitraukimui į ugdymo aplinkos kūrimą, kiekviena grupė turi tiesioginį išėjimą į lauką, tai suteikia galimybę išlaikyti ugdymo vienovę vidaus ir lauko erdvėse.
Vizito dalyvės susipažino su išskirtinėmis edukacinėmis lopšelio-darželio erdvėmis – vienas iš pastatų turi ilgiausią koridorių Zagrebe. Dalyvės stebėjo ikimokyklinio ugdymo procesą, paremtą vaikų interesais ir kontekstais, kurie nuolat atnaujinami naujomis priemonėmis. Pastebėtas vaikų savarankiškumas, kuris yra nuosekliai ugdomas kontekstų principo pagrindu. Grupių erdvės yra plačios, padalytos į teminius centrus. Daugelis ugdymo priemonių yra gaminamos iš antrinių žaliavų, taip ugdant vaikų sąmoningumą ir puoselėjant tvarumo idėjas.
Pedagogės aplankė grupes, kuriose įgyvendinamos specialiosios ugdymo programos. Svečius iš Lietuvos maloniai nustebino anglų kalbos ugdymo grupės dėmesys: lietuviškas pasisveikinimas, eilėraštis ir aktyvus vaikų įsitraukimas į kūrybines veiklas, susijusias su Lietuva – statyta Gedimino pilis, kurta trispalvės aplikacija, programuota „Bee-Bot“ kelionė į Lietuvą ir kt. Aptartas UNESCO projektų įgyvendinimas, prisidėta prie labdaringos veiklos įsigyjant vaikų rankdarbius. Eko grupėje didelis dėmesys skiriamas gamtos pažinimui, jos saugojimui, judėjimui ir kodavimui. Sporto grupėje motorika ir pažintiniai gebėjimai lavinami per fizines veiklas. Šiose grupėse ugdosi skirtingo amžiaus vaikai, atsižvelgiant į tėvų pasirinkimus.
Lietuvės buvo pakviestos sudalyvauti keletoje kūrybinių dirbtuvių: apie gabių vaikų ugdymą, projektų metodą ir skaitmeninių technologijų integravimą. Lopšelyje-darželyje „Mali princ“ gabiems vaikams yra skiriamas papildomas dėmesys, organizuojami specialūs užsiėmimai, kurie padeda plėtoti jų gebėjimus bendradarbiaujant. Praktinėse dirbtuvėse buvo išmėgintos veiklos, skatinančios loginį mąstymą ir pažintinių gebėjimų plėtojimą (asociacijų ir stalo žaidimai, eksperimentai su spalvomis ir kt.). Projektų metodas darželyje dažnai susiejamas su STEAM veiklomis. Dirbtuvių metu analizuota iliustracijų knyga „Elmeris“, kurtas veiklų planas, apimant visus STEAM metodo elementus.
Darbo stebėjimo vizito Zagrebe metu lietuvių pedagogės jautėsi ypač laukiamos – darželio administracija ir kolektyvas pasižymėjo svetingumu, dalijosi patirtimi ir įkvėpė toliau tobulinti savo praktiką Lietuvoje. Įgyta patirtis dar kartą priminė, kaip svarbu kurti vaikui atvirą, kūrybiškumą, savarankiškumą ir individualumą skatinančią ugdymo aplinką. „Erasmus+“ projektas ne tik praturtino Šiaulių rajono pedagogių profesinę patirtį, bet ir paskatino ieškoti naujų, inovatyvių sprendimų kasdieniame darbe. Vizitas į „Mali princ“ darželį suteikė galimybę iš arčiau pažinti Kroatijos švietimo ypatumus, jos kultūrą, vertybes bei gamtos ir urbanistinį grožį. Bendravimas su kolegomis iš užsienio sustiprino tarptautinį švietimo tinklą, leido plėtoti tarpkultūrinę kompetenciją bei praplėsti požiūrį į ugdymo galimybes Europoje. Šis projektas taip pat prisidėjo prie pedagogių anglų kalbos, skaitmeninių gebėjimų tobulinimo ir paskatino tęstinį bendradarbiavimą, dalijantis gerąja patirtimi ir įkvepiančiomis idėjomis.
Parengė: Simona Erleckienė, Valda Pileckienė, Dovilė Bakonytė, Loreta Norutytė.
******************************
Pedagogai iš Lietuvos dalyvavo mokymuose ,,READING ALOUD Methods in European Preschools” Austrijoje
Šių metų kovo 25-26 dienomis Vienoje, Austrijoje, vyko mokymai „Reading Aloud Methods in European Preschools“, organizuoti pagal Erasmus+ projektą ReadIn (projekto numeris 2024-1-LT01-KA121-SCH-000229343). Į šiuos mokymus susirinko dalyviai iš Švedijos, Austrijos, Serbijos, Slovėnijos, Latvijos, Vengrijos ir Lietuvos. Mūsų šaliai atstovavo šešios pedagogės: Šiaulių r. Kuršėnų lopšelio-darželio ,,Eglutė” specialioji pedagogė metodininkė Valda Pileckienė, Šiaulių r. Kuršėnų lopšelio-darželio ,,Žiedelis” logopedė Dovilė Bakonytė, Šiaulių r. Kuršėnų lopšelio-darželio ,,Nykštukas” ikimokyklinio/ priešmokyklinio ugdymo mokytoja Simona Erleckienė, Meškuičių lopšelio-darželio ikimokyklinio ugdymo mokytoja Neda Dovidaitytė ir Kairių lopšelio-darželio ,,Spindulėlis” ikimokyklinio ugdymo mokytoja metodininkė Asta Kerienė.
Susitikimo tikslas – suteikti ikimokyklinio ugdymo pedagogams įvairių garsiai skaitymo metodų, kurie pagerintų vaikų žodyną, pažinimo raidą ir socialinius bei emocinius įgūdžius. Mokymai buvo puiki proga dalytis geriausiomis praktikomis ir metodais, skirtais ugdyti ikimokyklinio ir priešmokyklinio amžiaus vaikų leksiką, kognityvinius gebėjimus, taip pat bendravimo ir bendradarbiavimo įgūdžius per garsinį skaitymą.
Pedagogai pristatė įvairius metodus, kuriuos naudoja savo kasdieninėje praktikoje, kad skatintų vaikų kalbos vystymąsi ir kūrybiškumą. Labiausiai mokymo dalyvėms įsiminė Kamishibai, ,,Toniebox”, Bornholmo modelis, trijų savaičių metodas ir knygų loterija, nors buvo dar ir kitų, Lietuvoje dažnai taikomų metodų, tokių kaip piktogramos, vaidinimai, knygų pasakojimai ir pan.
Klausytojai taip pat buvo kviečiami išbandyti šiuos metodus praktiškai – žaidėme žaidimus, prisijungėme prie ,,sušok istoriją‘‘ pristatymo, taip galėdamos geriau įsivaizduoti, kaip jaučiasi vaikai ir pamatyti, kad skirtingi žmonės gali dalyvauti šioje veikloje.
Mokymų metu po metodų pristatymų grupelėse aptardavome, diskutuodavome tarpusavyje ar šį mokymosi būdą taikytume Lietuvoje, kokie sunkumai, privalumai dirbant su šiuo metodu, ar turime tam pakankamai žinių, įgūdžių, priemonių. Aptarimų ir pristatymų metu buvo itin įdomu sužinoti ir apie kitų šalių darželius – jų darbo valandas, atostogas, vaikų skaičių grupėje, pedagogų kiekį vienoje grupėje ir kitus panašumus bei skirtumus.
Šiaulių rajono pedagogės mokymų metu atkreipė dėmesį į garsaus skaitymo integravimą ikimokyklinio ir priešmokyklinio amžiaus vaikų ugdymo procese, naudojant projektų ir žaidimo metodus. Pedagogės pabrėžė svarbiausius elementus, tokius kaip aktyvus vaiko dalyvavimas, ugdymasis per patirtį bei pažinimo džiaugsmas. Tai, ką dalyviai patyrė per mokymus, atskleidžia, kaip svarbu skatinti vaikų kūrybiškumą ir savarankiškumą, nes tai prisideda prie jų asmeninio ir socialinio tobulėjimo.
Laisvu po mokymų laiku dalyvės plėtė tarpkultūrinę kompetenciją, pažino šalį ir jos tradicijas iš arčiau, taip pat visos kelionės metu tobulino anglų kalbos, skaitmeninio raštingumo įgūdžius. Keliaujant tiek į mokymus, tiek iš jų, lietuvės žavėjosi kraštovaizdžiu, o laisvu laiku, kurio buvo ne tiek ir daug, aplankė Belvederio muziejų, Vienos bokštą, vaikščiojo senamiestyje. Tad namo grįžo su geromis emocijomis, idėjomis iš įvairių Europos šalių, su naujais metodais ir įkvėpimu pritaikyti juos savo darbe bendradarbiaujant su kolegėmis. Šie mokymai ne tik prisidėjo prie mūsų pedagogų profesinio augimo, bet ir sustiprino tarptautinį bendradarbiavimą bei skatina toliau plėtoti ryšius su Europos švietimo bendruomene.
***************************
ĮSPŪDŽIAI IŠ DARBO STEBĖJIMO VIZITO ISPANIJOJE, TENERIFĖJE
Įgyvendinant Šiaulių rajono savivaldybės (toliau – Savivaldybė) administracijos vykdomą programos „Erasmus+“ akreditacijos 2021–2027 metams (akreditacijos Nr. 2021-1-LT01-KA120-SCH-000047098) projektą su daugiau kaip vienu dotacijos gavėju Nr. 2022-1-LT01-KA121-SCH-000062452 š. m. balandžio 17–21 dienomis į darbo stebėjimo vizitą Tenerifėje išvyko Savivaldybės švietimo įstaigų direktorių pavaduotojų ugdymui ir mokytojų komanda iš Šiaulių r. Kužių mokyklos, Šiaulių r. Kuršėnų Stasio Anglickio ir Šiaulių r. Ginkūnų Sofijos ir Vladimiro Zubovų progimnazijų, Šiaulių r. Kuršėnų lopšelio-darželio „Eglutė“ ir Meškuičių lopšelio-darželio. Darbo stebėjimo vizitas vyko CEIP Emeterio Gutierrez Albelo mokykloje. Vizito tikslas: ugdomosios veiklos planavimas, veiklų stebėjimas ir analizė, pasiekimų vertinimas. CEIP Emeterio Gutierrez Albelo mokyklos (toliau – mokykla) Erasmus+ projektų koordinatorė Victoria Eugenia Gonzalez pristatė mokyklą, supažindino su pedagogais, papasakojo apie mokyklos ugdymo proceso organizavimą, bendradarbiavimo su tėvais ypatumus, darbą su specialiųjų ugdymosi poreikių turinčiais mokiniais. Mokykloje ugdomi įvairių gebėjimų ir poreikių vaikai (nuo 3 metų iki 6 klasės), dirba 20 pedagogų. Švietimo pagalbą teikia specialusis pedagogas, logopedas, mokytojas-psichologas ir mokytojų padėjėjai. Pedagogai laikosi nuostatos, kad specialistų darbas yra efektyvesnis, kai jie dirba klasėse, o ne kabinetuose. Tokiu būdu, specialiųjų ugdymosi poreikių turintiems vaikams sudaromos maksimalios galimybės mokytis įprastoje aplinkoje. Ugdymas mokykloje organizuojamas taikant projekto metodą. Pasirinkus temą, integruoti įvairių mokomųjų dalykų projektai klasėse trunka 3 mėnesius. Projektais grįstas mokymas leidžia mokiniams išmokti mokytis, spręsti realaus gyvenimo problemas ir pasiekti geresnių rezultatų. Pasibaigus projektui, veiklos ir mokymosi pasiekimai pristatomi mokinių tėvams. Vizito metu stebėtos ugdomosios veiklos 3–6 m. amžiaus vaikų grupėse ir 1–6 klasėse. Grupių / klasių aplinka orientuota į vaikus su specialiais ugdymosi poreikiais: numatyta dienotvarkė, taisyklės. Mokytojai nuolat aptaria elgesį, pasirenka ir taiko metodus vaikų dėmesio išlaikymui. 3–6 metų amžiaus vaikų grupėse veiklos vyksta apskritimo principu, prieš tai aptarus dienos tikslą, siūlomas veiklas. Vaikai suskirstomi į grupeles ir keičiasi veiklomis pagal grupėje priimtą susitarimą, ženklą. Veikloms atlikti naudojami laikmačiai, kurie informuoja vaiką apie veiklos pabaigą. Stebėtose matematikos, anglų kalbos, fizinio lavinimo pamokose mokiniams sudarytos sąlygos aktyviai mokytis. Skiriamos praktinės užduotys, skatinančios mokinių entuziazmą, smalsumą. Pamokose sukurta laisva, mokytis motyvuojanti aplinka, sudaranti visiems mokiniams patirti mokymosi džiaugsmą. Pastebėta, kad ir ugdytiniai, ir mokiniai yra labai savarankiški.
Dalyvaujant PELLAS DE GOFIO, regiono tradicinio pyrago, gamybos pamokoje stebėtas mokyklos darbuotojų kolegiškumas, bendradarbiavimas siekiant bendro tikslo. Mokytojai pamoką organizavo bendradarbiaudami su mokyklos virtuvės „šefėmis“. Jos paaiškino, kokių higienos taisyklių būtina laikytis gaminant maistą, kaip saugiai dirbti, pristatė darbo eigą. Mokiniai pasiskirstė į grupes ir kiekvienas, pagal savo galimybes, įsitraukė į pyrago gaminimo procesą: dėjo įvairius produktus, minkė ir kočiojo tešlą, formavo pyrago kepaliukus, puošė juos. Pamokos pabaigoje visi vaišinosi pyragu, aptarė kas pavyko bei su kokiais sunkumais susidūrė.
Pastaruoju metu daug kalbama apie mokymąsi netradicinėse aplinkose už mokyklos ribų. Kartu su mokyklos mokytojais ir šeštokais dalyvauta išvykoje į mišką, kur atliktos orientacinės užduotys. Komandas sudarė įvairių gebėjimų ir poreikių mokiniai, kad stipresni galėtų padėti silpnesniems. Šeštokai studijavo žemėlapį, matavo atstumą žemėlapyje ir miško tankmėje, naudojosi kompasais, radijo stotelėmis. Nuostabą kėlė šeštokų komandų drausmingumas, sutelktumas, gebėjimas bendrauti ir bendradarbiauti siekiant bendro tikslo. Pasak klasės auklėtojos, reikėjo įdėti daug pastangų, komunikacijos, kol klasė tapo vieninga.
Keliaujant po Tenerifės salą, aplankytas žymusis Teidės ugnikalnis, gerėtasi šiaurės ir pietų salos augmenija, oro temperatūros skirtumais. Nepamirštamą įspūdį paliko Auditorio de Tenerife statinys Santa Kruze, kerintis savo unikaliu dizaino sprendimu, dvelkiantis modernumu ir originaliu stiliumi. Visos projekto dalyvės tikisi, kad parsivežta geroji patirtis ir pavyzdžiai leis patirti sėkmę, įgyvendinant numatytus pokyčius švietimo įstaigose.
Parengė: R. Skėrytė, V. Milevičienė, E. Brasienė, L. Daujotienė, K. Garbačauskienė
Šis straipsnis atspindi tik autorių nuomonę, todėl Nacionalinė agentūra ir Europos Komisija negali būti laikomos atsakingomis už jame pateiktą informaciją.
MOKYTOJŲ PROFESINIŲ IR ASMENINIŲ KOMPETENCIJŲ TOBULINIMO KELIONĖ (KROATIJA)
Sėkmingus žmones išskiria būtent „minkštųjų“ įgūdžių įvaldymas, todėl gyvendindami Šiaulių rajono savivaldybės administracijos vykdomą programos „Erasmus+“ akreditacijos 2021–2027 metams (akreditacijos Nr. 2021-1-LT01-KA120-SCH-000047098) projektą su daugiau kaip vienu dotacijos gavėju Nr. 2022-1-LT01-KA121-SCH-000062452, š. m. gegužės 20–25 dienomis net 16 mokytojų, direktoriaus pavaduotojų ugdymui ir direktorių iš įvairių Šiaulių rajono savivaldybės švietimo įstaigų dalyvavo kursuose „Mastering soft skills and growing emotional intelligence using mindfulness“ (liet. „Minkštųjų įgūdžių įvaldymas ir emocinio intelekto ugdymas naudojant dėmesingumą“) Kroatijoje, Splito mieste. Mokymus vedė puikūs lektoriai Ivana Čoko ir Dario Čaljkušič.
Skaitykite daugiau: https://bitly.ws/V2R9; https://bitly.ws/V2QP
Naujos patirtys
2023 m. spalio 29 d. – lapkričio 5 d. Šiaulių r. Kuršėnų lopšelio-darželio „Eglutė“ direktorė Dainora Kuprienė dalyvavo mobilumo vizite – kursuose „Kindergarten teachers play more“ Reikjavike (Islandijos Respublika). Mobilumo vizitas vyko įgyvendinant „ERASMUS+“ 1 pagrindinio veiksmo bendrojo ugdymo mobilumo projektą su daugiau kaip vienu dotacijos gavėju Nr. 2023-1-LT01-KA121-SCH-000137313. Grįžusi iš vizito direktorė su lopšelio-darželio mokytojais pasidalino mokymų idėjomis, pristatė Islandijos švietimo sistemą, praktinius pavyzdžius, kaip judėjimas įtakoja vaiko ugdymąsi, kokios metodikos taikomas vaikų įtraukčiai, kalbos mokymuisi. Direktorė kalbėjo, kad svarbiu akcentu ugdant jaunąją kartą yra mokytojo nusiteikimas, požiūris ir gebėjimas pasinaudoti turimomis galimybėmis bei atrasti naujas. Lopšelio-darželio vadovų ir mokytojų dalyvavimas tarptautiniuose mokymuose stiprina profesines kompetencijas, inicijuoja taikyti naujas patirtis bei diegti ugdymo procese pažangius ugdymo metodus.