Šiaulių r. Kuršėnų lopšelis-darželis „Eglutė“ tarp nominantų. 2019 m. lapkričio 13 d. Vilniuje menų fabrike „Loftas“ įvyko kasmet organizuojamas „Kokybės konkurso“ renginys, kuriame apdovanoti kokybiškiausi „Erasmus+“ ir „Nordplus“ 2019 metų projektai. Daug dėmesio skirta socialinės įtraukties temai ir jos plėtojimui tarptautiniuose projektuose. Kokybės konkursas – tai svarbus Švietimo mainų paramos fondo administruojamų veiklų dalyvių ir jų sukurtų rezultatų įvertinimas.
Susirinkusius svečius pasveikino Švietimo, mokslo ir sporto viceministrė Kornelija Tiesnesytė, išskirtiniais rezultatais džiaugėsi Švietimo mainų paramos fondo direktorė Daiva Šutinytė. Jau tryliktą kartą vykstančiuose apdovanojimuose mintimis apie socialinę įtrauktį savo pranešime „Būti (ki)tokiam šiandien Lietuvos visuomenėje“ dalijosi psichologė, Pasaulio sveikatos organizacijos tarptautinės programos diplomuota psichikos sveikatos ir žmogaus teisių ekspertė ir aktyvistė Karilė Levickaitė. Ji daugiau nei 15 metų dirba psichikos sveikatos, negalios ir žmogaus teisių srityse, dalyvauja psichikos sveikatos politikoje ir teisėkūroje, vykdo visuomenės švietimą jautriomis visuomenei temomis. Renginį vedė Richardas Jonaitis. Jaukią ir šventišką atmosferą kūrė Lino Adomaičio su grupe pasirodymas.
Kokybiškiausiu programos „Erasmus+“ bendrojo ugdymo sektoriaus projektu buvo pripažintas Šiaulių r. Kuršėnų lopšelio-darželio „Eglutė“ projektas „ABA – our new view in special education“.
Projektas nominuotas „Kokybės konkurso 2019“ sertifikatu ir statulėle.
Švietimo mainų paramos fondas džiaugiasi kokybiškai įgyvendintų projektų gausa bei tais, kurie savo veikla nuolat tobulina švietimo sistemą. Kartu su jais džiaugiamės ir mes, tai buvo pirmas žingsnis į naujus išbandymus, potyrius…Dėkoju projektą įgyvedinusiems mokytojoms: Aurelijai Leišienei, Dovilei Jokubauskienei, Meilutei Bagdonienei, Larisai Šidlauskienei, Valdai Pileckienei, Genovaitei Račkauskienei ir žinoma visiems, palaikiusiems kolegoms, artimiesiems, draugams. Linkiu, kad gėris ateitų iš kiekvieno mūsų, gyvenkime su saule sieloje, su noru gerumu dalintis su kitais, kad gyvenimo kelias vestų vis į didesnę sėkmę ir tai ką padarome turėtų prasmingą liekamąja vertę… Šešios Europos šalys (Lietuva, Italija, Ispanija, Bulgarija, Graikija ir Turkija) bendradarbiavo siekdamos vieno tikslo – įgalinti ABA terapijos taikymą švietimo sistemoje. Programą “ABA-ONV šiandienos mokyklose” galima naudoti lietuvių, anglų, ispanų, italų, bulgarų, turkų, graikų kalbomis. Daugiau informacijos rasite projekto tinklapyje www.aba-onv.eu. Tikimės, kad sukurta programa bus tarsi ,,žemėlapis” visiems, ieškant kelio ABA elementų integravimui švietimo įstaigose.
Šiaulių r. Kuršėnų lopšelio-darželio „Eglutė“ direktorė Dainora Kuprienė
Training “Autism Spectrum and ABA Use in Educational Organizations”
Come to Turkey and you’ll find all of these: hospitality, excellent, perfect, professional, effort, complete, helpfulness, warm people, caring, innovative. If such words the training participants described all week training in Turkey. Lot of thanks for head of trainings coordination: Necdet KARA and his team.
One week of Short term training in Turkey – new experience and perception – ABA elements in education can be used. As we got theoretical knews in project implementation period, it was useful to see practical experience. Why it was so important? First day, our realize why we are here and again and again recognitized of the same problems, actualities, no matter from which country we are: need of new experience, need of confirmation you are going in right way are the same. And all this of big everyone’s motivation to make changes.
Teacher shown experience in video, gaved questions for discussion “Why ABA?”, “Methods used in ABA” and ect., practical task – to feel different. Visit in preschool (Gölbaşı TOKİ Kindergarten which has students with autism as inclusive students) and realization of unified system in all organization, integration of autistic child gaved lot ideas to realize in our kindergarten.
We had opportunity to see how activities are organized in private and public schools, specialized in autism area. Saw, how can be combined ABA, TECHH, Montessori, PEC symbols and other methodologies, how customized environment (home environment for social skills), how much attention allocated for physical training.
In official visit to the Ministry of National Education, Directorate General for Special Education and Guidance Services for us was introduced special education system – everything goes straight through Ministry. Participants were interested in integration of child with special needs opportunities, gaved questions about financing, qualification upgrading, project activities.
Also got lot attention and hospitality in Gölbaşı District Governorship. This municipality is in very beautiful Golbasi area. We were meet by mayor, who introduced us planning and implementing project for environment, community’s pursuition. Near municipality’s building there’s beautiful lake Mogan – in it will be implemented water sport project, is active zone for people leisure time, recreation. We were very surprised in got presents – cups for tea. Their meaning in Turkish traditions – if you’ll drink tea from these cups, your friendship will pass 40 years.
I hope everyone took not only some good ideas, good examples of training theme, but also something specific he’ll use in his daily life, in his job – transcultural, language skills, new contacts, new view.
Project manager
Aurelija Leišienė
Project „ABA – OUR NEW VIEW IN SPECIAL EDUCATION“
no 2016-1-LT01- KA201-023166
Date of training: 26-30 March, 2018, Venue: Ankara
**************************************************************************************************************
In Project n° 2016-1-LT01-KA201-023166 implementing period from December, 2016 m. till May, 2017 m. was implemented Comparatvive study “Education staff opportunities for ABA integration in Schools” LT Siauliu r. Kursenu lopselis-darzelis “Eglute” work group: M. Bagdonienė, D. Jokubauskienė, R. Lukšienė, V. Pileckienė, L. Š.. Coordinators: A. Leišienė, D. Kuprienė.
GR Action Synergy SA,
IT ISTITUTO LEONARDA VACCARI PER LA RIEDUCAZIONE DEI FANCIULLI MINORATI PSICOFISICI
TR Surekli Egitim, Arastirma ve Danisma Dernegi
SP Inercia Digital
BG School for children with special needs “D-r Peter Beron”
Aim – Foresees the realization of a comparative study on the main approaches on ABA integration in Schools in the participating organizations’ countries and/or regions.
Study consists of 3 parts: legislative basis and possibilities analysis, questionnaire and case study/semi stuctured interview.
Detail information about rezults is submitted in Study.
ABA-ONV Comparative study Final (1)
*********************************************************************************
First partners meeting in Athens for International project “ABA – OUR NEW VIEW IN SPECIAL EDUCATION”
The Director Mrs. Dainora Kuprienė and special group teacher and project manager in chief Mrs. Aurelia Leišienė participated in the first the international partners meeting for project “ABA – OUR NEW VIEW IN SPECIAL EDUCATION” on14-15th November 2016 in Athens, Greece financed by European Union funds. Partners presented their institutions and relatioship links with ABA therapy. They also discussed future works, set deadlines for the future works. Since December will be beginning for analyze the ABA Therapy situation in international partners countries and examines options for how to use the relevant fragments in educational institutions.
Project manager Mrs. Aurelia Leišienė
Moments of the meeting.
*******************************************************************